آموزش پرورش ﺟﻠﺒﮏ اﺳﭙﯿﺮوﻟﯿﻨﺎ (قسمت 2)

در قسمت 1، کلیات و ملزومات اولیه پرورش جلبک اسپیرولینا رو براتون توضیح دادیم. توی این بخش می‌خوایم بهتون یاد بدیم که چطور پرورش جلبک اسپیرولینا رو شروع کنید. با گلداسپیر همراه باشید.

پرورش ﺟﻠﺒﮏ اﺳﭙﯿﺮوﻟﯿﻨﺎ

آماده کردن آب مورد نیاز برای رشد جلبک اسپیرولینا

حتما بعد از سفارش دادن استوک جلبک اسپیرولینا ، ظرفی رو از آب شرب معمولی به میزان مورد نیاز (معمولا 9 لیتر) پر کنید و بذارید حدود 72 ساعت بمونه تا کلرش بپره. میتونید از روش‌های سریع کلرزدایی هم استفاده کنید اما خب بهتره تو همین حالت طبیعی کلرزدایی بشه. حالا اگه به هر دلیل فراموش کردین آب بذارین یا هر مشکلی پیش اومد، یه راه سریع هم هست. حداقل 24 ساعت قبل، داخل ظرف مورد نظرتون آب بریزید و توش شلنگ پمپ هوا رو بذارید تا آب هم بخوره، اینجوری کلرش  سریع‌تر می‌پره.

آماده کردن تجهیزات مورد نیاز برای کشت جلبک اسپیرولینا

تجهیزات اولیه برای شروع کار پرورش اسپیررولینا شامل موارد زیر هست:

  1. بطری ده لیتری، اکواریوم، یا هر ظرف مناسب
  2. آب شرب معمولی بدون کلر
  3. کاغذ تورنسل یا لیتموس
  4. دماسنج معمولی که تا 50 درجه رو نشون بده
  5. منبع نور (LED)
  6. لوکس متر (یا اپلیکیشن اون)
  7. بخاری آکواریومی (در صورت نیاز)
  8. پمپ هوا

بعد از دریافت بذر اولیه یا استوک جلبک اسپیرولینا چکارکنم؟

استوک جلبک اسپیرولینا

استوک جلبک اسپیرولینای تازه از راه رسیده

استوک اسپیرولینای شما احتمالا مسیر طولانی رو طی کرده و کلی سرما و گرما و تکان‌های شدید و یا حتی حالت ایستایی بیش از حد رو متحمل شده. پس ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺴﺎس و آﺳﯿﺐ ﭘﺬﯾﺮ هست و نباید به محض دریافت، به محیط کشت معرفیش کنین چون به جلبک‌ها شوک وارد میشه. باید بذارین تا ﮐﻤﯽ ﻗﻮی ﺗﺮ بشن!

آماده سازی استوک جلبک اسپیرولینا

وقتی از گلداسپیر پکیج استوک اسپیرولینا رو تهیه کردید، ابتدا استوک رو که طبیعتا محلول سبز تیره هست چند بار سر و ته کنید تا کامل هم بخوره و یکدست بشه. بعد سریع دورش رو با روزنامه یا پارچه کامل بپوشونین تا نور نبینه. این کار باعث میشه که به جلبک ها شوک وارد نشه. بعد درب بطری رو باز کنید و بطری رو بچسبونید به ظرف آبی که قرار هست جلبک توی اون رشد کنه. با این کار، استوک کم کم هم دما میشه با ظرف.

آماده سازی بستر و فضای رشد‌ جلبک اسپیرولینا

استوک رو که آماده کردین حالا باید محیطش رو آماده کنید. شما در کنار استوک جلبک اسپیرولینا، محیط کشت (یک بسته پودر و یک بسته محلول تقریبا سیاه رنگ) رو هم دریافت می‌کنین.

بسته پودر رو بریزید توی آب (9 لیتری که آماده کردین و کلرش هم پریده) بعد با یه میله کاملا تمیز و استریل چند دقیقه هم بزنید تا کامل حل بشه. بعد، محلول تیره رنگ رو اضافه کنید و شلنگ هوا رو بذارید تو ظرف و پمپ رو روشن کنید تا هوادهی انجام بشه و محیط کامل همگن بشه.

اضافه کردن استوک جلبک اسپیرولینا به محیط رشد

بعد از گذشت یک ساعت، استوک رو آروم آروم وارد محیط جدیدش بکنید و و بدون اینکه نوردهی کنید، نهایتا توی نور معمولی اتاق بذارید به مدت 24ساعت بمونه. بعد از 24 ساعت، نوردهی رو کم کم شروع کنید. بهتره با 1000 لوکس شروع کنید و تا 72 ساعت به 4000 لوکس برسونید. دما رو هم به همین ترتیب کم کم با استفاده از بخاری آکواریومی (درصورت نیاز) بالا ببرید. هوادهی هم که از همون ابتدا با پمپ انجام میشه.

آیا هوادهی برای پرورش جلبک اسپیرولینا الزامی است؟

بله! اگر محلول اسپیرولینا گردش مناسب داشته باشه تمام سلول‌های اسپیرولینا به خوبی توی ظرف مخلوط شده و هر کدوم به نوبت در معرض نور قرار می گیرن. محیط بدون چرخش و هوادهی باعث میشه که سلول‌های اسپیرولینا اون‌طور که باید، در معرض نور قرار نگیرن و بازدهی لازم رو نداشته باشن. پس، هم خوردنِ به اندازه محیط کشت از به هم چسبیدن اسپیرولینا و تشکیل توده روی سطح آب جلوگیری می‌کنه.

نکته خیلی مهم !!!

حتما صد سی سی از استوک دریافتی رو قبل از ریختن تو محیط کشت، جدا کنید و تو ظرفی که ازش نور عبور نمی‌کنه تو یخچال نگه دارید. این کار باعث میشه که اگه به هر دلیل استوک یا جلبک‌هاتون رو از دست دادین، باز هم راهی برای شروع مجدد باشه و نخواید دوباره برای خرید استوک هزینه کنید.

روزهای بعد چه کار کنیم؟

طی روزهای بعد نیاز به انجام هیچ کار خاصی نیست. فقط بعضا دما، pH، لوکس نوری، و کیفیت ظاهری جلبکها رو چک کنید تا از صحت اون‌ها مطمئن بشید. در کنارش مطالعات مرتبط انجام بدین و بازار هدفتون رو کم کم پیدا کنین.

از کجا بفهمم وقت انتقال جلبک اسپیرولینای من به فضای بزرگتر (اسکیل-آپ) فرا رسیده؟

ﺳﺮاﻧﺠﺎم ﭘﺲ از مدت زمان لازم، ﻣﺤﻠﻮل اﺳﭙﯿﺮوﻟﯿﻨﺎ رﻓﺘﻪ رﻓﺘﻪ ﻏﻠﯿﻆ‌ﺗﺮ و ﺳﺒﺰ ﺗﯿﺮه و اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺗﻪ رﻧﮓ آﺑﯽ ﻓﯿﺮوزه‌ای میشه. ساده‌ترین راهی که نیاز به هیچ گونه تجهیزاتی هم نداره، استفاده از سشی دیسک هست که آموزش ساختش رو تو سایتمون گذاشتیم. اگه عمق بیش از دو الی سه سانتی متر رو می‌بینید، هنوز وقتش نرسیده اما اگه به اندازه‌ای غلیظ شده که دیگه عمق ذکرشده رو نمی‌تونید ببینید وقت اسکیل-آپ هست.

افزایش اسکیل جلبک اسپیرولینا

مثل همون روندی که برای شروع این کار گفتیم، باید کار رو ادامه بدید. 72 ساعت قبل، آب به میزان 100 لیتر آماده کنید تا کلرش بپره، محیط مورد نیاز برای اسکیل صدلیتر رو تهیه کنید و پس از حل کردنش توی آب صد لیتری، محیط ده لیتری غلیظ و آماده انتقال رو بهش اضافه کنید.

در قسمت‌های بعد ادامه روند کار و تکنیک‌های مرتبط رو بهتون آموزش میدیم. با گلداسپیر همراه باشید.

اگر قسمت اول مقاله را مشاهده نکرده بودین پیشنهاد میکنیم قسمت اول این مقاله را از لینک زیر مطالعه بفرمایید لازم به توضیح است مقاله آموزش پرورش ﺟﻠﺒﮏ اﺳﭙﯿﺮوﻟﯿﻨﺎ ( قسمت 2 ) را شما مطالعه کردین برای مطالعه قسمت اول لینک زیر :

آموزش پرورش جلبک اسپیرولینا ( قسمت اول )

منبع : goldspir.com

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان کلیک کنید